Klimatizácia

Klimatizácia v aute je príjemný doplnok počas horúčav. Dnes je už bežný štandard vo všetkých kategóriách vozidiel. Auto klíma ako ju bežne nazývame však dokáže byť užitočným pomocníkom počas celého ročného obdobia. Našu pozornosť si ale predsa upúta väčšinou v letných mesiacoch keď ju znova zapneme a čakáme na príjemné chladenie... a nič. Vtedy zistíme, že aj klimatizácia vyžaduje pravidelnú údržbu aby bola v dobrej kondícii.

Servis klimatizácie

Hlavné komponenty klimatizácie sú – Kompresor klimatizácie, Chladič klimatizácie (kondenzátor), Výparník, Vysúšač/zásobník, Chladivo (plyn), rôzne snímače a ovládanie (ventilačná sústava). Najčastejšou príčinou nefunkčnosti systému je väčšinou postupný únik chladiva (netesnosť systému) alebo závada kompresora (remenica, zadretie, zle vykonaný servis). Pri novších vozidlách je potrebná pri určitých typoch závad aj pomoc diagnostického prístroja.

Plnenie klimatizácie

Na dosiahnutie chladenia pri starších vozidlách cca do roku 2015/2016 sa v aute používa plyn s názvom R134a. V nových vozidlách v závislosti od typologického schválenia EÚ sa používa už novší typ chladiva s názvom R1234yf. Objem chladiva závisí vždy od veľkosti systému, ktorý je vo vozidle inštalovaný. V priemere sa pohybuje okolo cca 500-700g. Na plnenie sa používa špeciálne zariadenie (plnička klimatizácie), ktoré dokáže systém otestovať a naplniť presné množstvo oleja a chladiva. Plnenie môže vykonávať iba odborne spôsobilá osoba, ktorá je držiteľom oprávnenia (osvedčenia).

Čistenie klimatizácie

Pravidelná dezinfekcia klimatizácie súvisí zo zápachom, ktorý po čase prevádzky preniká stále výraznejšie do kabíny vozidla. Príčinou je výparník, na ktorom sa postupne tvoria a usádzajú vďaka vlhkému prostrediu baktérie, pleseň, prach, peľ a iné chuťovky , ktoré môžu spôsobovať okrem zápachu aj zdravotné problémy. Najúčinnejší spôsob čistenia je chemické čistenie výparníka a dezinfekcia ozónom celého vozidla.  Pri tejto činnosti sa automaticky mení aj peľový filter, na ktorý by ste nemali zabúdať počas celej životnosti vozidla.

Cena

Plnenie klimatizácie a cena závisí od objemu použitého chladiva. Pri starom type chladiva R134a sa ceny pohybujú od 25 - 50 €. Nový typ chladiva R1234yf je drahšia záležitosť aj keď ceny každým rokom mierne klesajú, predsa sa pohybujú na úrovni cca 150-300 €. Najdrahšie sú však mechanické komponenty ako kompresor klimatizácie, chladič, výparník a iné. Oprava klimatizácie v aute nemusí byť lacná záležitosť. Radi vám odborne poradíme v našich autoservisoch.

 

Vyčistite si klímu ešte pred letom
Rezervujte si termín v najbližšom servise

9,99 €

dezinfekcia klímy ozónom

Vytvoriť rezerváciu

Viac o klimatizácii

Možno ste už na konci minulého leta mali pocit, že vaša klimatizácia nefunguje ako predtým.  Príčin môže byť viac. Ak bol na vine „iba“ zanesený peľový filter, potom je náprava jednoduchá. Horšie to však je, ak unikla väčšia časť chladiaceho média. Vtedy klesne tlak v chladiacom okruhu čo znamená,  že kompresor klimatizácie sa nezopne. Vždy by to bol ešte ten lepší prípad, ako riešiť zadretý kompresor ,deravý chladič alebo výparník kde väčšinou musíte demontovať celú prístrojovú dosku. Na dlhšiu bezproblémovú funkčnosť má bohužial aj vplyv šetrenie majiteľa vozidla aj čoraz kratšia životnosť jednotlivých komponentov čo platí dnes už na väčšinu výrobkov. To je ale rozhodnutie výrobcov vozidiel a ako spotrebiteľ na to nemáme žiadny dosah. Dnešné komponenty sú omnoho citlivejšie na zlú a nepravidelnú údržbu a neodpustia nám niekedy ani najmenšie zaváhanie.
 
 
Aj vaša klimatizácia potrebuje starostlivosť
 
Samozrejmou súčasťou starostlivosti by malo byť čistenie klimatizácie na začiatku a konci letnej sezóny. Dezinfekcia klimatizácie je prvá dôležitá úloha. Na výparníku sa totiž zráža vlhkosť a to je spolu s prachom a rôznymi nečistotami v ovzduší (baktérie, vírusy a spóry plesní) raj a živná pôda najmä pre rôzne plesne. Po zapnutí klimatizácie sa môže šíriť do kabíny nepríjemný zápach, ktorý je jasným znamením, že sa plesne udomácnili aj vo vašom aute. Horšie je, že okrem smradu pôsobia na náš organizmus aj vo forme alergií, prejavujúcimi sa nielen kýchaním, ale aj zápalmi dutín, či angínou. Je to nepríjemné ale je tu aj dobrá správa. S takýmito problémami sa vôbec nemusíte stretnúť, keď sa o vaše “chladenie“ budete aj primerane starať a nielen ho využívať.
 
 
Príprava klimatizácie na horúce dni, týždne, mesiace
 
Poruchy klimatizácie v aute určite nepotešia vašu peňaženku. To, že klimatizácia buď nechladí, alebo je účinok nižší, je následkom nedostatku chladiva. Prirodzený únik chladiacej zmesi počas roka je cca 10-15% aj vtedy, keď je klimatizácia  a tesnosť sústavy v úplnom poriadku. Takýto únik ešte nespôsobuje pokles účinku klimatizácie. Po zhruba 3-5 rokoch prevádzky aj nového vozidla to už ale má rozhodujúci vplyv na funkčnosť. Ak nechodíte na kontrolu klimatizácie pravidelne aspoň raz do roka,  pokles tlaku a problémy s tým spojené môžu nastať práve v tom najneočakávanejšom čase a v tej najväčšej horúčave. Napríklad na dovolenke pri mori – a to je už trocha komplikácia. Únik väčšieho množstva chladiva sa zvyčajne  prejaví pri netesnosti klimatizačného okruhu , korózii sústavy, opotrebení tesnení alebo po násilnom kontakte iných  vonkajších vplyvov (havárii , kontakt cudzieho predmetu). Samotné plnenie klimatizácie novým chladivom môže síce na krátky čas oživiť vašu klimatizáciu ale bude to vždy iba krátkodobé riešenie . Okrem toho je to agresívny plyn , ktorý poškodzuje životné prostredie a zdravie ľudí. Kontrolu tesnosti systému dokáže vykonať iba odborný servis s patričným vybavením. Pri kontrole sa robí test - vákuovanie , ktorý preukáže hneď väčšiu netesnosť. V prípade menších únikov sa robí test  - plnenie dusíkom alebo kontrola UV farbivom. Je dôležité vedieť , že samotný kompresor potrebuje na mazanie predpísané množstvo oleja. Nedodržanie tohto množstva plus časté odsávanie chladiva a následné doplnenie zlého množstva má zásadný vplyv na životnosť kompresora. Posledný dôležitý komponent je tz.vysúšač, zásobník alebo filter systému ,ktorý obsahuje špeciálne granule, ktoré nasávajú vlhkosť zo systému a tým chráni aj samotný kompresor. Akýkoľvek zásah do systému (otvorenie okruhu, havária) si vyžaduje aj výmenu tejto súčiastky. Otvorený systém (rozumej deravý) automaticky nasáva aj atmosferickú vlhkosť čo po krátkom čase definitívne znehodnotí funkciu vysúšača.
 
 
Servis klimatizácie  - Najčastejšie problémy a poruchy klimatizácie v aute
  • Klimatizácia v aute má slabý účinok: príčinou je nedostatok chladiva, pokles tlaku v systéme, ventilátory na chladiči sa nezapínajú , vadné teplotné snímače v interiéry, 
  • Klimatizácia v aute sa nespustí: slabý tlak v systéme, únik chladiva, vadné tesnenie , deravá hadica/trubka , deravý chladič klimatizácie , deravý výparník ,vadný snímač, elektroinštalácia
  • Šíriaci sa zápach z klimatizácie: usadená špina spolu s vlhkosťou spôsobuje vytváranie plesní
  • Slabý výkon ventilácie: upchatý peľový filter
  • Klimatizácia vôbec nefunguje a vydáva aj neobyčajné zvuky: pravdepodobne je poškodený kompresor, môže sa pokaziť aj pri neodborných zásahoch do klimatizácie, nedostatku oleja, vlhkosti v systéme , závada remenice (elektromagnetická spojka)
 
 
Ako sa vieme vyvarovať takýchto porúch a problémov?
  • Minimálne raz do roka najlepšie pred letom si dajte skontrolovať tlak v systéme, raz za tri roky si dajte vymeniť chladivo (plyn) v servise kde vám ho napoja na zariadenie (plnička klimatizácie), ktoré vnútorné chladivo kompletne zo systému odsaje a prefiltruje cez filtračný systém. Zároveň  doplní aj olej v klimatizačnom kompresore. Vyčistenú a novú chladiacu  zmes v potrebnom množstve a správne natlakuje podľa požadovaných noriem daného typu auta späť do klimatizačného systému.
  • Na dezinfekciu klimatizácie v interiéri auta sa používajú rôzne čistiace spreje, ktoré síce môžete použiť aj svojpomocne ale málokedy dosiahnete požadovaný dlhodobý efekt. To je skôr kozmetická úprava, ako skutočná náprava . Bez demontáže časti krytov palubnej dosky, vďaka čomu sa dostanete priamo k výparníku klimatizácie, a peľovému filtru to radšej ani neskúšajte.  Určite nestriekajte žiadnu chémiu do výduchov ventilácie !!!  Nechajte to radšej na odborný servis.
  • Lepšou alternatívou je obrátiť sa na špecializované servisy, ktoré najčastejšie, ale hlavne najefektívnejšie používajú profesionálnu chémiu a čistiaci prístroj na báze ozónu, alebo ultrazvuku. Dezinfekcia ozónom je účinnejšia metóda a čistí celý interiér vozidla a všetky pachy bezpečne odstráni. Obidva spôsoby si hravo poradia s už spomínanými plesňami a baktériami. Spreje ktoré sa používajú na dezinfekciu klimatizácie (často aj v servisoch) majú len chvíľkový účinok (hoci ich výrobcovia deklarujú až ročnú účinnosť) a nedokážu až tak dôkladne vyčistiť a dezinfikovať celý vetrací a klimatizačný systém v interiéri auta.
  • Dôležitou súčasťou dobrého fungovania klimatizácie je pravidelne meniť peľový filter vo vašom aute najneskôr po každých približne 15 000 – 20 000 odjazdených kilometroch ( má dôležitý vplyv mimo zdravia aj na priechodnosť ventilácie )
  • Klimatizáciu zapínajte min. 2-3 krát aj v zimných mesiacoch aby ste premiešali chladivo, premazali systém ale hlavne olej, ktorý sa nachádza v kompresore.
 
 
Aj klimatizácia je „ženského rodu“ a keď sa nebudete o ňu pravidelne starať s patričnou láskou a nežnosťou, môže vám to v nepravý čas veľmi rýchlo a nečakane vrátiť.  Možno vám klimatizácia v aute aj vadí a neradi ju zapínate ale nezabúdajte , že je to veľmi užitočný pomocník aj počas jesene a zimy. Hlavne pri vlhkom počasí a za dažďa vám raz dva spraví dobrý výhľad cez okná, pretože veľmi rýchlo dokáže zarosené okná vysušiť. Tým samozrejme prispieva výrazne k bezpečnosti v cestnej premávke.  V letných horúčavách dbajte aj o vaše zdravie. Nezabúdajte, že rozdiel teploty v interiéri vozidla by mal byť cca 5 až 10 C nižší oproti vonkajšiemu prostrediu. Pravidelne vetrajte vozidlo aby ste premiešali suchý vzduch ,ktorý generuje zapnutá klimatizácia. Ak potrebujete v niečom poradiť radi vám pomôžeme.  Kontaktujte nás v maily alebo telefonicky.
 
...váš autoservis