Kedy vymeniť brzdové platničky a kotúče? Idenfitikačné znaky

Kedy vymeniť brzdové platničky a kotúče? Idenfitikačné znaky

škole bezpečnej jazdy majú inštruktori zlaté príslovie: "Čo neubrzdíš, neukecáš!" Inými slovami, pre každé vozidlo (auto, motorku, nákladiak, autobus, vlak...) je oveľa dôležitejšia schopnosť bezpečne zastaviť, než sa rozbehnúť. Pri kúpe auta riešia všetci vodiči dve veci, ako to ide a za koľko to jazdí. To znamená dynamiku (zrýchlenie, maximálnu rýchlosť a pružnosť) a spotrebu paliva.

Výkonom brzdového systému sa nezaoberá naozaj nik. Pritom pokiaľ ide o aktívnu bezpečnosť, neexistuje dôležitejšia časť vozidla, než brzdy. Jednoduchým malým zásahom - výmenou brzdových doštičiek nie len za nové, ale za inú triedu/špecifikáciu sa dá aj základný sériový brzdový systém citeľne zlepšiť. No v prvom rade ich treba mať v dobrom stave. Naozaj na ničom až tak nezáleží!

motointegrator ma obrovsku sekciu nahradnych dielov pre brzdove systemy

Brzdy by mali nie len dobre vyzerať, ale hlavne správne fungovať. Venujte im patričnú pozornosť.

Mali by ste ich kontrolovať alebo dávať kontrolovať minimálne raz ročne. No je lepšie robiť kontrolu brzdového systému dvakrát ročne, vždy pri sezónnom prezúvaní kolies. Kontrola bŕzd neznamená len letmý pohľad na hrúbku platničiek a kotúčov, ale aj strmeňov (kolesá musia byť dolu z náprav), tesnosť hydraulického systému, bod varu brzdovej kvapaliny, kontrolu hlavného brzdového valca a posilňovača. Tie zas pri naštartovanom motore a opakovanom plnom stlačení pedála brzdy "na podlahu". Brzdové komponenty (kotúče, bubny, doštičky) sú rovnako ako pneumatiky a stierače spotrebný materiál. Šetriť ich opotrebenie a ničenie iste zmysel má, no nechávať ich na aute pridlho, lebo hrúbkou ešte vyhovujú, nie je najlepší prístup.

motointegrator ma obrovsku sekciu nahradnych dielov pre brzdove systemy

Sekcia brzdové kotúče na www.motointegrator.sk obsahuje vyše 8400 položiek!

Ako určiť, že brzdy potrebujú údržbu?

Laik to spozná podľa viacerých kritérií. Keď svieti kontrolka systému ABS, servis treba navštíviť čo najskôr. Tiež vtedy, ak pri brzdení trasie volant. Keď sa na vode alebo na klzkom povrchu auto stáča do strany, keď pri brzdení počujete divné zvuky. Tiež vtedy, keď sa vám na prístrojovej doske objaví symbol opotrebenia brzdových platničiek (dolu). Tento jednoduchý systém dnes už má vstavaný väčšina vozidiel. Keď svieti, nemali by ste na aute jazdiť viac než 1-2 tisíc km.

motointegrator ma obrovsku sekciu nahradnych dielov pre brzdove systemy
 
 
Brzdová kvapalina
 
Tá nie len prenáša tlak z brzdového pedála na brzdy, jej kvalita je veľmi dôležitá z hľadiska bezpečnosti a správneho fungovania brzdového systému vo vypätých situáciách - pri krízovom brzdení z vyšších rýchlostí alebo opakovanom brzdení v klesaní. Najdôležitejším parametrom brzdovej kvapaliny je obsah vody a bod varu. Vysoký obsah vody a vek spôsobujú znižovanie bodu varu. Pri dynamickejšej jazde alebo pri jazde v kopcovitom teréne dôjde k jej prehriatiu a zovretiu kvapaliny. V systéme sa vytvoria bublinky. Stlačiteľnosť brzdovej kvapaliny sa zásadne zvýši, čo je veľmi zlé. Prenos tlaku z brzdového pedálu na brzdy sa totiž prudko zhorší a brzdy stratia účinnosť. To môže mať tragické následky pre posádku vozidla a jeho okolie. Kvalitu brzdovej kvapaliny preto treba pravidelne kontrolovať. Výmena sa odporúča minimálne raz za 2 roky. Výmena nie je časovo ani finančne náročna.
 
motointegrator ma obrovsku sekciu nahradnych dielov pre brzdove systemy

 

Sekcia brzdové platničky - obloženie má pre kotúčové brzdy viac než 1140 položiek. Tu si vyberie naozaj každý.

Brzdové obloženie
 
Moderné vozidlá majú kotúčové brzdy. Obidve hlavné časti kotúčových bŕzd - brzdové obloženie (platničky) aj brzdový kotúč, sa jazdením (brzdením) opotrebúvajú. Rýchlosť opotrebenia závisí od spôsobu jazdy a tiež od kvality náhradných dielov. Niektoré vozidlá sú vybavené elektronickými snímačmi, ktoré vodiča na opotrebenie a nutnosť výmeny upozornia. Prílišné opotrebenie obloženia znižuje účinnosť brzdenia a môže spôsobiť  trvalé poškodenie brzdového kotúča. Odďaľovanie výmeny brzdového obloženia potom vedie k vyšším nákladom spojeným s výmenou kotúča. Zjazdený brzdový kotúč môže pri prudkom zabrzdení prasknúť, čím sa vážne naruší funkčnosť a bezpečnosť. Kontrola opotrebenia brzdového obloženia aj kotúčov je štandardnou súčasťou pravidelnej servisnej prehliadky. Problém však ani nie je v tom, že by brzdy v servisoch mechanici nekontrolovali, ale  v tom, že niektoré autá sa v servise neobjavia ani raz za dva roky! Veď predsa fungujú a prezúva ich majiteľ na dvore sám...
 
motointegrator ma obrovsku sekciu nahradnych dielov pre brzdove systemy Brzdy sú najdôležiteším systémom každého vozidla. Je nutné mať ich v dobrom stave po celý rok. Tu nie je čo odkladať.
 
Parkovacia brzda
 
Pokiaľ máte auto vybavené tradičnou mechanickou parkovacou brzdou, venujte jej pri kontrole bŕzd tiež pozornosť. Najčastejším problémom býva jej uvoľnenie a malá účinnosť. Je mnoho motoristov, ktorí parkovaciu brzdu ani nepoužívajú a zabezpečenie auta voči pohybu riešia zaradením rýchlosti (na manuálnej prevodovke) alebo režimom P na automate. Špeciálne pri kombinácii automatickej prevodovky v prudšom svahu a len režimu P hrozí poškodenie prevodovky. Ručná brzda má svoje odpodstatnenie a nie nadarmo sa na moderných autách s elektronickou ručnou brzdou vždy po vypnutí motora automaticky aktivuje.
 
Na www.motointegrator.sk nájdete v sekcii brzdové systémy takmer 40 000 položiek. Len časť brzdových kotúčov má vyše 8400 položiek. Tak veľký dôraz tejto problematike pripisujú. Vyhľadať ten vhodný pre vás vôbec nie je náročné. Napriek tomu, ak chcete a oceníte pomoc, smelo volajte na non-stop linky 02/3260 2211 alebo 0907 917 927. Tie skutočne fungujú 24 hodín 7 dní v týždni. Kvalifikovaný personál vám rýchlo a odborne pomôže a ak budete chcieť, hneď aj objedná do najbližšieho Q-servisu na výmenu a spočíta predbežnú kalkuláciu celej opravy s presnosťou na 10%.