Ako žiť s filtrom pevných častíc DPF/FAP?

Ako žiť s filtrom pevných častíc DPF/FAP?

Začiatkom februára sme informovali, že už aj slovenské Ministerstvo dopravy pripravuje plán kontroly a pokutovania nefunkčných či odstránených filtrov pevných častíc z výfukových systémov naftových áut. Vec, ktorú ako súčasť technickej spôsobilosti na západe kontrolujú autority už dlhšiu dobu a zároveň vec, ktorú si väčšina motoristov na západe z áut len tak nedovolí odstrániť, alebo znefunkčniť. Dalo sa predpokladať, že na túto správu zareagujú mnohí vodiči búrlivo. Ukazuje sa, že osveta je nevyhnutná.

Jedni sú za pripravované kontroly a budú veľmi radi, pretože si uvedomujú potrebu filtrov DPF a ich funkciu v moderných naftových motoroch. Iní sú, naopak, pobúrení a znechutení, lebo to urobí škrt cez pôvodný rozpočet užívania auta s úsporným vznetovým motorom. A je tu aj nemalá tretia skupina, ktorí o DPF/FAP filtroch možno ani nepočuli. Nemajú jasný názor a nedokážu zaujať postoj. Názor laickej verejnosti nezriedka formuje okolie, častokrát ľudia, ktorí o danej problematike nevedia viac, či dosť, no vystupujú sebavedomo a "majú v tom jasno".

Osobne tiež nepatrím k tým, ktorí o filtroch DPF vedia niečo extra. Teda, nepatril som, kým som nevyspovedal odborníka v oblasti autoopravárenstva, Rastislava SZALAYA, šéfa známeho autoservisu DOVOZY.SK z Ivanky pri Dunaji. A aby som žiadne podstatné info v následnom prepise rozhovoru neodfiltroval, alebo neskomolil, pre istotu sme to celé nahrali na video. Ak vás problematika moderných áut zaujíma aspoň trochu (aj napriek tomu, že ste dlhoroční vyznavači benzínových motorov), odporúčam nájsť si teraz 20 minút. V koncentrovanej forme sa totiž dozviete o tejto problematike naozaj dosť.

 

 

Ako motoru zlepšiť/zjednodušiť regeneráciu DPF filtra?

Na spustenie regenerácie filtra DPF musí byť splnených viacero podmienok. Filter sa musí zahriať na neštandardne vysokú teplotu (nad 500°C). Pre tento účel riadiaca jednotka vstrekuje do motora na konci procesu spaľovania extra palivo (ak auto nejde prirodzene rýchlejšie). Tiež je nutné zabezpečiť dostatočný prietok vzduchu filtrom. To sa dá jazdou nad 2000 ot na ktoromkoľvek prevodovom stupni po dobu viacerých minút. Vôbec nie je nutné prekračovať rýchlostné limity. Stačí ísť dlhšie na nižší prevod. Plné zošliapnutie plynu regeneráciu preruší, ideálne je ísť nad 50 do 75% stlačenia plynového pedálu. Ak máte možnosť, nechajte proces regenerácie dokončiť. Vypnutie motora ho preruší, žiadna tragédia sa však nestane. Riadiaca jednotka motora si pamätá, že ju treba pri najbližšej príležitosti dokončiť. Pre celkovú lepšiu kondíciu auta motor neduste na nízkych otáčkach, jazdite "podľa ucha" a nie podľa ukazateľa zaradeného prevodu. Všetko pod 1500 ot je pre motor týranie...