Q-SERVICE - Medzinárodná sieť autoservisov

Rady ako zazimovať auto bezpečne a bez poškodenia

Rady ako zazimovať auto bezpečne a bez poškodenia

Zazimovať muškáty, záhradné jazierko, kaktusy a...auto. Ostali ste prekvapení? V prípade, že máte auto, ktoré neplánujete využívať počas zimných mesiacov, si určite kladiete otázku, čo s ním v zime. Zberatelia áut, veteránov, majitelia kabrioletov či športových áut a všetci vodiči, ktorí v zime auto nepoužívate, zbystrite pozornosť! V tomto článku vám dáme niekoľko tipov ako zazimovať auto tak, aby sa nepoškodilo, nezhrdzavelo a na jar bolo pripravené na bezpečnú jazdu.

Tipy ako zazimovať auto, aby ostalo celú zimu fit a bez korózie

Hrdza a vlhkosť sú v zime najväčšími problémami všetkých áut, ktoré si spokojne hovejú v zaparkovanej garáži počas chladných mesiacov. Nezáleží na tom, či sú to vzácne kusy alebo bežné modely. Mnoho vodičov má tendenciu autá zakrývať plachtami, no my to úplne neodporúčame, pokiaľ to nie je nevyhnutné. Lacné autoplachty neprepúšťajú vzdušnú vlhkosť dostatočne. Tá sa pod nimi môže hromadiť a napadnúť kovové časti. Ak sa ale plachty nechcete či nemôžete vzdať, napríklad preto, že v garáži máte priveľa prachu a nečistôt, zaobstarajte si odvlhčovač vzduchu. Nie je problém kúpiť ho za niekoľko desiatok eur.

Ak máte vykurovanú garáž nemusíte riešiť takmer nič. No ak parkujete dlhodobo vonku alebo v chladnej garáži, treba vozidlo na zazimovanie dobre pripraviť. Dôkladne ho umyte a zbavte všetkých nečistôt. Zamerajte sa najmä na podvozok a podblatníky, kde sa najčastejšie udrží blato a hrubé nečistoty. Potom auto dobre vysušte.

Ideálne je pred zimou vozidlo trocha preleštiť a dobre navoskovať profesionálnymi prípravkami. Tým zabezpečíte autolaku správnu konzerváciu a aj prípadné malé poškodenia budú nejaký čas chránené pred koróziou.

Nezabúdajte - korózia, ktorá výraznejšie poškodzuje karosériu, útočí vždy zvnútra. Vlhkosť sa vytvára na vnútorných častiach karosérie, steká dole a udrží sa dlhšie v rôznych lemoch a záhyboch, kde postupne nahlodáva kov. Preto ak máte svoje auto radi, je ideálne zabezpečiť čo najvyššiu možnú konzerváciu – tzv. dutinkové voskovanie. Nevynechajte ani gumové tesnenia okolo dverí a kufra - treba ich dôkladne premazať vhodným prípravkom. Ostanú trvalo pružné a čo je dôležité, neprimrznú.

 

Hladina oleja a palivovej nádrže musí byť cez zimu plná minimálne na polovicu

Pred zazimovaním auta skontrolujte, či je hladina oleja medzi značkou minima a maxima, v strede. Ak je nízka, môže to všeobecne spôsobiť poruchu a poškodenie motora. Hladinu však kontrolujte pri vypnutom kľudovom stave motora, ideálne nezahriateho.

Overte si tiež stav paliva v palivovej nádrži.

Plná nádrž zabraňuje zamrznutiu nahromadenej vody vo vnútri nádrže a chráni tak aj palivové čerpadlo. Hoci je nepravdepodobné, že by vo vašej garáži mrzlo, je lepšie byť pripravený. Preto odporúčame letné palivo vyjazdiť a najskôr v novembri natankovať tzv. zimné palivo.

Pri kontrole vozidla pred zazimovaním nezabudnite ani na kontrolu chladiacej kvapaliny a bodu jej tuhnutia (aspoň na -20°C). Taktiež treba vytlačiť letnú zmes z nádržky ostrekovačov a nahradiť ju zimnou (aspoň na -20°C). Po naplnení treba na pár sekúnd aktivovať ostrekovače a nechať vodu pretiecť celým systémom predných aj zadných ostrekovačov aby sa zimná zmes dostala do všetkých hadičiek a trysiek. Systém tak ochránime pred poškodením silnými mrazmi.

 

Autobatéria dostáva v zime zabrať, dajte ju skontrolovať

Vybitá alebo slabá batéria je najčastejšou príčinou porúch vozidla a riziko zlyhania batérie je v chladnom, mokrom a ľadovom počasí oveľa vyššie. Medzi varovné signály končiacej sa životnosti batérie patrí aj pomalšie roztáčanie motora pri štartovaní ako zvyčajne. Okrem toho môže počas jazdy blikať na palubnej doske červená kontrolka alebo po naštartovaní zhasína dlhšie ako obvykle.

Pre batériu je fungovanie v chladnom počasí náročnejšie, no to, že sa nejazdí, môže jej životnosť znížiť omnoho viac. Dokonca jej nepoužívanie a chladné počasie ju môžu zničiť. Preto treba autobatériu aj pri nepoužívaní občas kontrolovať a dobíjať.

Ideálne je batériu na zimu vymontovať a skladovať pri izbovej teplote. Ak to podmienky neumožňujú a batériu nechávate vo vozidle, odpojte plusový kábel napájania. Minimálne tak zabránite úplnému vybitiu batérie. V novších vozidlách však takáto možnosť už nie je, preto sa vždy poraďte so svojím mechanikom.

Naša rada je:

Nechajte si pred začiatkom zimy v autoservise Q-Service vykonať voltový test batérie a uistite sa, že je stále v dobrom prevádzkovom stave. Ak však nie je, kúpte si ešte pred zimou novú batériu, aby ste sa na jar po oživení vozidla nemuseli báť, že niekde uviaznete s autom, ktoré sa zrazu nedá naštartovať.

 

Tlak v pneumatikách môže počas zimy klesnúť

Počas zimy, keď teploty klesnú pod desať stupňov, je dôležité sledovať aj tlak v pneumatikách. Prečo? Lebo klesá spolu s teplotou vzduchu. Odstavené auto s nízkym tlakom môže znamenať predčasné opotrebovanie pneumatík a ich praskanie.

Skontrolujte tlak a ak zistíte, že v nich je málo vzduchu, dofúkajte ich. V tomto prípade môžete dať o niečo vyšší tlak, ako predpisuje výrobca. Na jar, pred opätovným oteplením, nezabudnite trochu vzduchu vypustiť, keďže tlak začne so stúpajúcou teplotou stúpať tiež.

 

Rada na záver

V zazimovanom vozidle odporúčame zabezpečiť kolesá klinmi proti pohybu a ručnú brzdu nechať uvoľnenú. Ak je to možné, raz za mesiac auto preštartujte a nechajte trochu zohriať, pohnite sa s ním dopredu/dozadu, párkrát silno zatlačte na brzdový pedál.

V prípade, že je sucho, prevezte sa s vozidlom okolo domu či parkoviska. Pri vlhkom počasí a dlhšej odstávke sa vám môžu brzdové doštičky a strmene „prilepiť“ o kotúče. Spôsobuje to korózia na trecích plochách. Vtedy sa s vozidlom dá ťažšie pohnúť a počuť hlasnejšie puknutie. To je signál, že sa brzdy uvoľnili a treba ich pri opatrnejšej jazde trochu prebrzdiť.

Dobrá príprava na zimu vám ušetrí veľa starostí. Ak sa potrebujete poradiť, v najbližšom autoservise Q-Service vám radi poradíme.

website created by WMT Studio