Q-SERVICE - Medzinárodná sieť autoservisov

Ako opraviť defekt pneumatiky? Postupujte krok po kroku

Ako opraviť defekt pneumatiky? Postupujte krok po kroku

Defekt. Ak ste ho ešte nemali, skôr či neskôr vo vašej vodičskej “kariére” nastane moment, kedy vás pneumatika zradí. Pravdepodobne to bude v momente, keď sa budete niekam ponáhľať, alebo budete uprostred ničoho a nablízku nebude nikto, kto by mohol pomôcť. Ako teda opraviť defekt pneumatiky a na čo si dať pozor?

Do povinnej výbavy vozidla patrí aj náhradné koleso a zdvihák

Web stránka Ministerstva dopravy hovorí jasne o tom, čo je povinná výbava vozidla. Podľa vyhlášky č. 134/2018 Z. z., okrem bezpečnostnej vesty, lekárničky či výstražného trojuholníka, do nej patrí aj náhradné koleso a zdvihák. Vozidlá, ktoré majú všetky kolesá vybavené pneumatikami s technológiou umožňujúcou jazdu aj po defekte, sú od tejto povinnosti oslobodené. Ak to nie je váš prípad a takéto pneumatiky nemáte, dajte si poradiť.

 

Z čoho je vyrobená pneumatika a ako vzniká defekt

Okrem klasického mechanického poškodenia (ostrý predmet, náraz na hranu obrubníka, stret pneumatiky s väčším predmetom na vozovke) patrí medzi najčastejšie príčiny defektov vek pneumatiky, oddelenie behúňa, oceľového pásu, predchádzajúca nesprávna oprava defektu či používanie nesprávneho typu pneumatiky alebo výrobné chyby. Aj keď sa dizajn líši podľa produktu a výrobcu, priemerná pneumatika obsahuje viac ako 100 samostatných komponentov

Pneumatiky môžu obsahovať prírodný kaučuk, syntetický kaučuk, oceľ, nylon, siliku získanú z piesku, polyester, sadze či ropu. Ide o odolné materiály, ktoré dokážu pracovať pri rôznych teplotách a extrémnych podmienkach, no nie sú nezničiteľné.

 

Ako v troch krokoch rýchlo opraviť defekt

  1. Zastavte vozidlo tesne pri krajnici. Zatiahnite ručnú brzdu aby ste zabezpečili, že sa vozidlo nebude počas opravy defektu hýbať a oblečte si výstražnú vestu. Umiestnite výstražný trojuholník do určenej vzdialenosti od vozidla. Nezabudnite, že sa budete pohybovať na vozovke, kde vás ostatní účastníci musia včas zaregistrovať, hlavne ak defekt nastal na pneumatike na ľavej strane. Ak defekt dostanete na diaľnici, zvážte, či si radšej nezavolať diaľničnú patrolu, ktorá zabezpečí viditeľné výstražné označenie a krytie na bezpečnú prácu, prípadne rovno pomôžu.
  2. Kľúčom, ktorý je súčasťou povinnej výbavy, uvoľnite skrutky. Tie držia koleso pripevnené na náboji a náprave vozidla. Nezabudnite kľúčom otáčať v protismere hodinových ručičiek - ak to nejde, skúste na kľúči aj mierne poskákať. Nebojte sa, nezlomí sa. Ideálne je zabezpečiť si do auta aj tzv. krížový kľúč, ide to s ním jednoduchšie. Odporúčame vám skrutky uvoľniť ešte predtým, ako auto zodvihnete zdvihákom. Auto je vtedy stabilnejšie, koleso zaťažené, takže by to malo byť jednoduchšie.
  3. Keď sú skrutky uvoľnené, zdvihnite auto zdvihákom, ktorý je súčasťou výbavy, do výšky približne desať centimetrov od zeme. Zdvihák umiestnite vždy na rovný pevný podklad. Každé vozidlo má naspodu svoje pevné zdvíhacie body (niekedy aj označené). Zvyčajne je to zosilnená spodná hrana pod prahom vozidla (tak cca 10 - 15 cm) od vnútorných blatníkov. Na túto hranu presne nasaďte zdvihák, ktorý na to má prispôsobený lom na hlavici. Poškodené koleso dajte dole a na jeho miesto upevnite rezervu. Buď máte dojazdovú (úzka pneumatika) alebo plnohodnotnú. Tú nájdete v závislosti od typu auta najčastejšie v kufri alebo pripevnenú na podvozku, prípadne pri terénnych vozidlách na zadných dverách. Rezervu zatiahnite, pustite auto zo zdviháku, ešte raz poriadne koleso dotiahnite a pokračujte v jazde. Na rezervnom dojazdovom kolese nesmiete prekročiť rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. 
     

 

Čo je sprej na defekt a ako funguje

Počuli ste už o sprejoch na defekt? Oplatia sa a fungujú? Áno, ak sa jedná o dočasné riešenie v stave núdze. Sprej na defekt môže poškodiť snímače vo vnútri pneumatiky, udržiavať konštantný tlak a neupozorňovať vodiča v aute, ak by tlak v kolese skutočne klesol. 

Nie je to trvalá oprava defektu. Žiadny tmel na pneumatiky nie je trvalým riešením. Ide o vláknitú kvapalinu, ktorá pokrýva vnútro pneumatiky alebo duše. Keď je pneumatika prepichnutá, unikajúci vzduch unáša tesniacu hmotu k defektu. Kvapalná časť tmelu uniká a vlákna sa hromadia a prepletajú, aby vytvorili pružnú zátku. V takomto prípade ale potrebujete pumpu alebo kompresor na dohustenie pneumatiky v teréne.

 

Môžem defekt opraviť doma alebo musím ísť do servisu?

V prípade, že si na takúto svojpomocnú opravu netrúfate, môžete si vždy zavolať odťahovú službu. V žiadnom prípade neskúšajte pokračovať v jazde s defektom, a to ani pomalým tempom. Poškodíte si disk a trvalo aj pneumatiku, ktorá by sa možno inak dala zachrániť v servise. Je dôležité poznamenať, že domáca oprava defektu je vždy iba dočasné riešenie. Radšej sa čo najskôr objednajte do Q-Service, kde vám pneumatiku vymeníme odborným spôsobom. 

website created by WMT Studio