Aké problémy môžu nastať pri používaní nesprávneho motorového oleja?

Ako veľmi je olej pre auto dôležitý? Stačí si spomenúť na krv. Olej je totiž tekutina, ktorá priamo súvisí so životom motora, podobne ako krv u človeka. Preto je nesmierne dôležité, ako sa o obehový systém auta staráme. Nesprávne oleje mu totiž môžu spôsobiť mnoho komplikácií.
Kľúčové funkcie originálneho oleja
Začnime tým, že si pripomenieme kľúčové funkcie motorového oleja. Motor je zostrojený tak, že pri jeho chode dochádza ku kontaktu kov na kov. Olej znižuje trenie a zabezpečuje, aby kovové časti neprišli do priameho kontaktu. Originálne oleje taktiež obsahujú aj inhibítory korózie. Tie chránia motor auta pred hrdzou.
Motorový olej spĺňa aj čistiacu funkciu. Zachytáva nečistoty a usadeniny a vďaka detergentom je motor ochránený pred zanesením.
Počas jazdy môže byť v motore teplota až okolo 90 °C. Samozrejme, táto teplota sa líši od výkonu a typu vozidla. Tiež je rozdiel medzi pracovnou teplotou benzínových a naftových motorov. Termostat auta sa zvyčajne zapína pri 82 °C alebo 88 °C. Pre každú značku a model však platí trochu iná hodnota, napr. pre Land Rover 74 °C a pre BMW 90 °C. To znamená, že v motore auta je pekne horúco. Preto okrem samotnej chladiacej kvapaliny zabezpečuje chladenie hornej časti motora aj olej.
4 veci, ktoré sa môžu stať, keď použijete nesprávny olej
Pozitívne a praktické úlohy, ktoré olej v aute vykonáva už vieme. Čo by sa stalo, ak by ste namiesto originálneho oleja naliali do auta nejakú nesprávnu alternatívu?
Auto nenaštartuje
Viskozitu oleja a jej značenie sme preberali v našom staršom článku. Olej s nižšou viskozitou (napr. 5W-30) bude redší ako olej s vyššou (napr.10W-40). Príliš hustý olej nebude schopný dostatočne lubrikovať motor, čo sa prejaví odporom pri štartovaní. Prakticky to znamená, že keď bude ráno vonku mrznúť, auto bude štartovať dlhšie (v najhoršom prípade vôbec).
Olej budete musieť doplniť často
Motor auta sa časom opotrebuje, čiže aj po rokoch používania originálneho oleja je možné, že motor bude vyžadovať viac oleja ako na začiatku. Tieto zmeny však nastávajú pomaly, po mnohých rokoch používania.
Veľmi zjednodušene povedané, rozoznávame dve veľké skupiny motorových olejov. Podľa spôsobu výroby delíme oleje na syntetické (prírodné) a minerálne oleje (vyrábané syntézou). Hranica medzi týmito typmi je veľmi variabilná. Vo všeobecnosti platí, že pre staršie motory je vhodný minerálny olej a pre novšie syntetický. Vždy sa však treba riadiť pokynmi výrobcu.
Pri použití nesprávneho oleja okamžite uvidíte zmenu v dopĺnaní. Ak nalejete syntetický olej do staršieho auta s vyšším počtom najazdených kilometrov (aj napriek tomu, že viskozity budú rovnaké) môžete pozorovať úniky oleja. Tok syntetického a minerálneho oleja má rozličný charakter. Syntetické oleje sa dokážu dostať aj do úzkych priestorov, preto ľahšie unikajú. Síce to priamo a nenávratne neohrozuje váš motor, ale vaša peňaženka sa iste nepoteší. Nesprávne použitý syntetický olej dokáže zmeniť aj zvuk motora.
Auto vonia úplne inak
Teraz sa spolu zamyslime nad tým, čo by sa stalo, keby sme použil riedky olej s príliš nízkou viskozitou. Ako bolo spomenuté vyššie, hustejším olejom sa nepáči zima. Riedke sa však pri vysokých teplotách (a tie v motore sú) rozkladajú. Nesprávny olej teda nie je schopný mazať pohyblivé časti motora. Zvýšený kontakt kovových častí spôsobuje horenie oleja, ktoré je sprevádzané charakteristickým zápachom.
Príliš horúci olej navyše môže spôsobiť trvalé negatívne zmeny v motore auta..
Zvýšená spotreba
Príliš riedky olej je príčinou zvýšenej spotreby paliva.
Jednotlivé originálne motorové olej sú komponované z mnohých zložiek a vyladené práve na určité vozidlá. Používanie nesprávnych olejov, ktoré nemusia mať ideálne vlastnosti, môže krátkodobo, ale v horšom prípade aj nenávratne, poškodiť motor. Pozor si treba dať aj na miešanie olejov pri dolievaní.
Olej a jeho výmena je pomerne komplexná téma. Vždy je lepšie nechať to na profesionálov.