Zimné pneumatiky, rozdiely medzi Slovenskom a Rakúskom

Povinnosť mať počas zimnej sezóny adekvátne pneumatiky je rovnaká u nás, aj v okolitých štátoch. Vo viacerých bodoch sa naša a rakúska legislatíva zhodujú. Sú tu však určité rozdiely. Na čo si dávať pozor, aby ste sa vyhli pokute?
Na Slovensku je povinné mať prezuté zimné pneumatiky od 15. novembra do 31. marca, ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu, poľadovica alebo ľadová kaša. Tak isto to majú so zimnými pneumatikami aj v Rakúsku, avšak časový interval je v rozsahu od 1. novembra do 15. apríla.
Ako alternatívu k zimným pneumatikám je u našich západných susedov možné použiť snehové reťaze. Vo výbave treba mať k dispozícii aspoň jeden pár, ktorý sa potom umiestňuje na poháňanú nápravu vozidla.
Za zimné pneumatiky sa považujú také, ktoré sú označené snehovou vločkou alebo skratkami M+S, MS alebo M&S. Skratka pochádza z anglického Mud + Snow, čo v preklade znamená blato a sneh. Ide o typ pneumatík, ktoré sú určené na špeciálne povrchy, teda pokryté blatom alebo snehom.
Hrúbka dezénu zimných pneumatík
Na Slovensku je minimálna hĺbka hlavných drážok dezénu zimných pneumatík 3 mm. Rakúske zákony sú o niečo prísnejšie a minimálna hrúbka je 4 mm. Pneumatiky s dezénom menším ako 4 mm sú v Rakúsku považované za letné, aj keď všeobecné nariadenia preferujú používanie pneumatík presne určených na danú sezónu.
Pneumatiky nesmú mať vizuálne vady. Nesmú byť prasknuté na behúni ani na bočniciach. Taktiež z nich nesmú byť odlomené časti, ktoré by boli okom viditeľné.
V Rakúsku hrozí pokuta až 5 000 €
Ak policajná hliadka zistí nejaké nezrovnalosti pri kontrole, hrozí vám pokuta vo výške 60 €. Pri ohrození ostatných účastníkov cestnej premávky, môžete zaplatiť až 5 000 €. Treba rátať aj s tým, že vám môžu udeliť zákaz pokračovať v jazde, čím vznikajú náklady spojené s odťahom vozidla.
Nehovoriac o tom, že v prípade zavinenia nehody vám poisťovňa môže odmietnuť uhradiť akékoľvek poplatky súvisiace s nehodou.
Môžu vás pokutovať na hraniciach?
Keďže je Rakúsko členom schengenského priestoru, hraničné kontroly sa zvyčajne nevykonávajú. Hrozia iba v prípade, že sú nariadené špeciálne kontroly. Ak vás policajná hliadka na hraniciach zastaví, môže sa stať, že budete kontrolovaný kompletne, a teda sa bude venovať aj zimným pneumatikám.
Rakúska polícia udeľuje vyššie pokuty ako naša slovenská. V Rakúsku je zvýšená tolerancia alkoholu v krvi za volantom (do 0,5 %). Avšak keď spôsobíte dopravnú nehodu, sankcie bývajú prísnejšie. Vo všeobecnosti platí, že rakúska polícia využíva vo veľkej miere samostatné cestné radary bez obsluhy policajtov. Čiže hliadok stretnete menej ako u nás.