Denné svietenie

Denné svietenie

Stmieva sa, zmráka sa, k noci sa blíži... ej veru, po zmene času sa skokom priblížil večerný súmrak. Nádherná jeseň plná farieb a šuchot padajúceho lístia sú znakmi, že jeseň už medzi nás zavítala naplno. Čarovné jesenné farby sa pomaly ale isto zahaľujú do pochmúrnych a studených dní, ktoré sa nám skracujú a miznú v jesennej tme.

Je to čas ktorý preverí nielen našu psychiku a náladovosť, ale hlavne viditeľnosť na cestách. Motoristov zaujímajú úskalia, ktoré toto ročné obdobie prináša. Ako sa vyhnúť „slepote“ vášho auta v čase, keď je dobrý každý svetelný lúč?

Svetlá svietia, stierače stierajú, ostrekovače striekajú...

Nesmrteľný a známy dialóg z českého filmu „Vrchní, prchni...“ Ale naozaj nám tie svetlá svietia tak, ako majú? Vravíte si, že vy predsa vidíte! Tak potom „prečo ma ten chuuu-maj oslepuje? A čo robí ten motorkár, veď sa tlačí na moju stranu! Veď to bolo auto s jedným funkčným svetlom...! On nebol vôbec osvetlený.“ Vlastne možno ani dobre nevidíte. Fakt ste si istí, že svietite a keď už áno, tak potom ako sa má?

Blikajúci protiidúci

Nepozývajú vás na rande, ani vás nezdravia. Dávajú najavo, že im svietite do očí! Takýchto reakcií ste určite už všetci za svojej „ šoférskej éry“ zažili bohužiaľ nie raz. Vo veľa prípadoch si to zapríčiňujeme aj sami. Viete ako naozaj správne postupovať pri pre niekoho možno „banálnej“ výmene žiarovky? Čo už je len na tom: vybrať a znova nasadiť žiarovku, pripojiť kábliky, to predsa nie je problém. Zapojenie a funkčnosť žiarovky je v mnohých autách bez problémov. V niektorých však potrebujete rozobrať dobre že nie „pol auta“, kým sa k nim dostanete, takže v takom prípade servis neobídete.

Stačí málo a všetko je inak

Nasadili ste žiarovku do objímky správne, bez akéhokoľvek vychýlenia? Je svetelný výkon a intenzita svetla žiarovky (udáva sa v luxoch) správna pre moje auto? Exituje veľa možností ako môžeme protiidúcim autám znepríjemniť chvíľkové „svetelné stretnutie“. Ale môžete mať aj opačný problém: vymeníte žiarovku a nevidíte skoro nič. Na trhu je veľká škála autožiaroviek s rôznym  svetelným výkonom a rôznorodou cenovou ponukou. Ako si vybrať? Tie najlacnejšie? Vo veľa prípadoch sa pracovníci Q-Service stretávajú so žiarovkami síce správneho typu a správnou inštaláciou, no pomocou zariadenia na diagnostikovanie a nastavenie svetlometov („regloskopu“ ) zistia, že intenzita svetla žiarovky hlavných stretávacích a diaľkových svetiel (najčastejšie typu H4 a H7) je nižšia ako 20 luxov. To je v bežnej premávke už nedostačujúce. Týka sa to žiaroviek neznačkových, na dolnom konci cenového rozpätia.

Vidieť a byť videný

To je asi najzákladnejšia požiadavka, ktorú vtĺkajú do hlavy frekventantom v každej autoškole. To je to najdôležitejšie čo môžeme (a musíme) urobiť pre bezpečnosť nielen seba a mojej posádky, ale aj pre okoloidúcich motoristov. Kontrola osvetlenia má byť súčasťou každej servisnej prehliadky auta a samozrejme aj po výmene žiaroviek v hlavných svetlách.

Pozor na ostrekovače svetlometov

Používanie nesprávnej ostrekovacej zmesi  dokáže časom výrazne znížiť kvalitu krycieho plastu hlavných reflektorov a zhoršiť tak správnu priechodnosť svetelného lúča. Po časovom pôsobení ostrekovača ale aj poveternostných a cestných vplyvov sa plastová časť svetlometu stáva menej priepustnou a už aj voľným okom viditeľne zvetranou. Poškodiť prednú časť svetlometu si môžeme sami. Stačí len neopatrnosť, alebo nesprávny postup, či nevhodné  „náčinie“ pri umývaní. Ale aj nárazy kamienkov zanechajú svoje stopy. Ak zbadáte zmeny, treba odstrániť aj tieto „kozmetické defekty “ aby sa svetlo nerozptyľovalo, ale smerovalo tam, kde ho treba najviac - na cestu.

Najlepšie sú „xenóny“?

Xenónové výbojky majú oproti klasickým halogénovým žiarovkám výhodu až trojnásobne lepšej svietivosti pri nižšom elektrickom príkone. Menej zaťažujú elektrickú sústavu vozidla a alternátor a môžete aj vďaka ich približne o tretinu nižším elektrickým príkonom dosiahnuť aj mierne nižšiu spotrebu pohonných látok. Výhodou „ xenónov“ je aj ich teplota svetla, ktorá sa blíži teplote denného slnečného svetla, Vďaka tomu umožňujú lepšiu viditeľnosť v tme a menej unavujú oči vodiča. Životnosť xenónových výbojok by mala byť 2500 – 3200 hodín, čo je zhruba 5 násobok životnosti bežnej halogénovej žiarovky.

Ani xenónové svetlá však nie sú „sväté“ a majú svoje muchy. Napr. pri jednej renomovanej značke sa vyskytol problém u jedného modelu auta. Xenónové svetlo časom z vnútornej strany doslova „vyhorelo“ a vnútorné zrkadlo vo svetlomete stratilo účinnosť svietenia. V takýchto prípadoch treba rátať s celkovou výmene svetlometu.

Odchádzajú Vám v aute často žiarovky s označením H7?

Dôležitá je kontrola správnej hodnoty dobíjania v aute. Môže sa stať, že úroveň napätia je vysoká a vtedy sa žiarovky veľmi často znehodnocujú. Máme pre Vás riešenie o predĺžení ich života. Namontovaný predradený odporový kábel (viď foto), Vám servis správne namontuje a predĺži sa tak životnosť Vašej žiarovky. Cena tohto káblika je približne ako pár žiaroviek, ktoré sa už nebudú tak často vypaľovať.

Bezpečnosť až na prvom mieste

Bezpečne sa pohybovať na cestách – to sa týka nás všetkých, vodičov aj chodcov. Dbajte preto na správne nastavené a účinné svetlomety, ktoré vám sprehľadnia situáciu pred vami a zároveň dajú včas vedieť oproti idúcim vodičom, že sa blížite.