Q-SERVICE - Medzinárodná sieť autoservisov

Jazdíte v nízkych otáčkach? Pozor, aby ste si nezničili motor

Jazdíte v nízkych otáčkach? Pozor, aby ste si nezničili motor

Prečo jazda v nízkych otáčkach škodí vášmu motoru? Objavte dôležitosť „'talianskej údržby“ pre motory s priamym vstrekovaním.

Vedeli ste, že točenie motora až do červeného pásma otáčkomera môže byť pre vaše auto prospešné? Niektorí automechanici to dokonca nazývajú „talianskou údržbou“ alebo „vymetením pavučín z motora“. Ak jazdíte stále pomaly a v nízkych otáčkach, môže to vášmu motoru uškodiť viac, než si myslíte, najmä ak máte motor s priamym vstrekovaním paliva.

Prečo by ste mali motor občas „vytočiť"?

Ak ste z tých, ktorí jazdia „na klobúka“, mali by ste vedieť, že pri dlhej jazde v nízkych otáčkach sa v motore môžu začať tvoriť nánosy uhlíka. Tie môžu časom spôsobiť vážne problémy.

Možno si myslíte, že nízke otáčky sú pre motor šetrné, ale realita je opačná. Dôkazom je aj prípad majiteľa Audi S6, ktorý nevyužíval potenciál svojho desaťvalcového motora. Výsledkom bolo, že po prejdení asi 240 000 km vyzeral jeho motor ako po apokalypse.

Ktoré motory sú najviac ohrozené?

Najväčšie problémy s nánosmi uhlíka majú staršie motory od koncernu VW. Nesprávne fungujúce odvetrávanie kľukovej skrine nasávalo viac oleja, než by malo, čo len podporovalo tvorbu uhlíka. Ak by mal motor nepriame vstrekovanie, nebol by to taký problém. Ale priame vstrekovanie, ako to v 5,2 litrovom V10 z Audi, tento problém ešte zhoršuje.

Je priame vstrekovanie paliva zlé?

Priame vstrekovanie paliva má svoje výhody – vyšší výkon a nižšiu spotrebu. No nie je to bezproblémová technológia. Okrem vyššieho hluku a vyšších nákladov na údržbu, trpí aj tvorbou uhlíkových nánosov.

Ak sa tieto nánosy dostanú na kritickú úroveň, môže to viesť k vážnym problémom, ako sú zlyhanie zapálenia zmesi, problémy s turbom, alebo dokonca poškodenie katalyzátora. Kvalita paliva tiež hrá veľkú rolu. V niektorých krajinách môže byť situácia horšia kvôli nižšej kvalite paliva.

Ako sa tomu vyhnúť?

Nie všetky motory s priamym vstrekovaním majú tento problém, no najviac postihnuté sú motory od VW a Audi, konkrétne 2,0 TSI a 3,0 litrový V6. BMW motory tiež nie sú imúnne. Dobrou správou je, že nová generácia motorov AE888 už tento problém vraj nemá, vďaka kombinácii priameho a nepriameho vstrekovania.

Čo môžete robiť?

Najväčší problém s priamym vstrekovaním je ten, že tryska už nevstrekuje palivo na zadnú stenu sacieho ventilu, čím chýba efekt „umývania“ ventilu, ktorý pomáhal pri nepriamej technológii.

Ak máte problém s nánosmi uhlíka, riešenie môže byť relatívne jednoduché – aktualizácia softvéru riadiacej jednotky. Ak už je problém rozsiahlejší, bude potrebné mechanické čistenie alebo v horšom prípade výmena hlavy valcov.

Prečo sa nebáť ísť do vyšších otáčok

Jazda vo vysokých otáčkach vás síce nezbaví už existujúcich nánosov uhlíka, ale pôsobí preventívne. Nabudúce, keď vám niekto bude vyčítať rýchlu jazdu, môžete s úsmevom odpovedať, že „robíte údržbu“ vášho motora.

website created by WMT Studio

­