Q-SERVICE - Medzinárodná sieť autoservisov

Ako predchádzať znečisteniu DPF filtra

Ako predchádzať znečisteniu DPF filtra

Sprísňovanie emisných noriem a snaha o zníženie hodnoty výfukových splodín na minimum sa najmä pri vozidlách s naftovými motormi premietli do tzv. DPF filtrov. Tie musia byť od roku 2010 pevnou súčasťou dieselového automobilu. Prečo? Treba im venovať špeciálnu starostlivosť? Čo hrozí pri ich odstránení z auta?

Princíp fungovania DPF filtra

Filter pevných častíc (DPF – Diesel Particulate Filter, známy tiež pod názvom FAP – Filter a Particules) zachytáva pevné častice vo výfukovom systéme. Jeho úlohou je teda znížiť emisie karcinogénnych látok. 

Obsahuje filtračnú keramickú vložku s kanálikmi štvorcového prierezu. Vďaka tomu, že sú striedavo otvorené a zatvorené, dochádza k efektívnemu zachytávaniu častíc, respektíve sadzí. Totiž plynné látky výfukových plynov filtrom prejdú, no pevné látky sa v ňom zachytia.  

Ak porovnáme staršie dieselové vozidlá s tými modernými s DPF filtrom, tak rozdiel vo vyprodukovaných škodlivinách je niekoľkonásobný – sadze dieselového motora bez DPF filtra môžeme počítať na kilogramy (cca 3 – 4 kg), zatiaľ čo s DPF filtrom na gramy (cca 100 – 150 g).

Filter s regeneračnou schopnosťou

Keďže sa v DPF filtri zachytávajú sadze, prirodzene dochádza k jeho upchávaniu. Tento problém je čiastočne vyriešený regeneračnou schopnosťou. Prečo čiastočne? Pretože túto schopnosť postupne stráca. 

V praxi to funguje tak, že ak senzor vo filtri zaregistruje zanesenie filtračných kanálikov (zvyčajne je to pri 50 % - 70 % zanesení), upozorní riadiacu jednotku automobilu a spustí sa „samočistenie“. Dôjde k umelému zvýšeniu teploty výfukových plynov, doslova k vypáleniu nečistôt vo filtračnej vložke. Tá je následne schopná plniť svoju úlohu. 

Má to však dve ale:

  1. Regenerácia DPF filtra vyžaduje vhodné podmienky, čiže dostatočnú prevádzkovú teplotu – žiadne nízke otáčky a jazdy na krátkych trasách.

  2. Donekonečna to nejde – neustále zanášanie filtra skracuje jeho životnosť, ktorá sa zvyčajne ozýva pri cca 150 000 km.

Prevencia

  • Kvalitné pohonné hmoty – ak dlhodobo tankujete menej kvalitné palivo, DPF filter zamestnávate viac.

  • Vhodný motorový olej (trh ponúka aj špeciálne druh olejov pre motory s filtrom pevných častíc), prípadne aditíva.

  • Regenerácia, ktorá je pravidelná a vždy dokončená – pri jazde autom na krátku vzdialenosť sa proces samočistenia nemusí dokončiť. 

Starostlivosť

Zvýšená spotreba, slabý výkon, ťažší štart, to sú základné indície o tom, že DPF filter je upchatý. K nim samozrejme patrí aj rozsvietenie oranžovej kontrolky na prístrojovej doske automobilu. Tá môže signalizovať buď potrebu regenerácie, čiže svižnejšiu jazdu na dlhšej trase, alebo, pri pravidelnom rozsvecovaní, odborné čistenie/výmenu filtra. Pri nových modeloch vozidiel nezabúdajte ani na dopĺňanie kvapaliny AdBlue (tzv. močovina), ktorá sa vstrekuje do výfukového systému a má výrazný vplyv na nižšie emisie NOx.

Ako čistiť filter pevných častíc?

  • Pasívna regenerácia = prebieha automaticky pri jazde autom, ak je táto dynamickejšia a dlhá (napr. jazda po diaľnici). 

  • Aktívna regenerácia = riadiaca jednotka dá pokyn na „dovstreknutie paliva“, čím dôjde k zvýšeniu teploty a vyhoreniu sadzí. Zvyčajne prebieha každých cca 500 km (podľa vozidla a štýlu jazdy). Je potrebné pri nej najazdiť cca 20 km (plynulá jazda pri stredných otáčkach). Novšie vozidlá ukážu priebeh regenerácie priamo na palubnej doske, v tom prípade treba s vozidlom jazdiť do jej ukončenia, minimálne nevypínať motor.

  • Nútená regenerácia  = ide o manuálne spustenie regenerácie prostredníctvom počítača a o servisné čistenie. Existujú rôzne metódy čistenia, od chemického cez vypaľovanie, až po vysokotlakové vodné lasery či ultrazvuk.

Strašiak?

Výmena filtra pevných častíc nie je lacná záležitosť (blíži sa k tisícke eur), no vybrať ho je nelegálne a znamená ničenie životného prostredia, odobratie technického preukazu vozidla i stopku pri emisnej kontrole. Vysoké pokuty a vozidlo nespôsobilé prevádzky znamená, že vo výsledku neušetríte

Z DPF filtra si však nemusíte robiť ťažkú hlavu. Auto stačí z času na čas poriadne prevetrať a pri aktívnej regenerácii zabezpečiť jej plynulé ukončenie (aspoň 10 minútová jazda). S čistením filtra po niekoľkých stovkách kilometroch vám pomôžu odborníci. Strašiak v podobe nutnej výmeny je teda otázkou až stoviek tisíc kilometrov (150 000 a viac).

 

Zdroje:

https://www.oponeo.sk/blog/cistenie-dpf-filtra 

https://www.autodielygafa.sk/blogs/ako-vycistit-dpf-filter-672 

https://dominiccars.sk/oplati-sa-cistenie-dpf-filtra-na-tieto-veci-si-davajte-pozor/ 

https://www.car-fix.sk/sluzby/cistenie-filtrov-a-katalyzatorov/ 

https://autoprofiline.sk/nezaradene/cistenie-dpf-filtra/ 

https://autobild.pluska.sk/poradca/dpf-filter-je-strasiakom-pre-mnohych-vodicov-je-coho-obavat-aka-je-jeho-funkcia 

https://dpfko.sk/dpf-filter-a-cistenie/ 

 

website created by WMT Studio